De Wendelstraat - Bussluis
In 2023 hebben wij het belang van de bussluis laten onderzoeken. Dat was naar aanleiding van de steeds terugkerende discussies in de wijk over het wel of niet permanent openzetten van de bussluis. Op basis van dat onderzoek heeft het college eind 2023 besloten de bussluis op te heffen.
Reden voor het onderzoek naar de bussluis in de De Wendelstraat
In het verleden was de Kerkraderweg een belangrijke doorgaande weg tussen Heerlen en Kerkrade. Dit zorgde voor veel sluipverkeer in de De Wendelstraat. Om dit sluipverkeer tegen te gaan heeft de gemeente in 1986 de bussluis aangelegd.
Sinds 2007 is de Kerkraderweg géén doorgaande weg meer. Door de komst van de Euregioweg (Binnenring) is die functie komen te vervallen. En daarmee ook de noodzaak van de bussluis.
Resultaten onderzoek adviesbureau Grenspaal12
In het onderzoeksrapport kunt u de resultaten van het verkeersonderzoek van Grenspaal 12 (pdf) lezen.
Samengevat komt het op het volgende neer:
Grenspaal12 geeft aan dat de opening van de bussluis bijdraagt aan een verbetering van de bereikbaarheid van de wijk. Het verkeer wordt in de wijk beter verdeeld. In sommige straten neemt de hoeveelheid autoverkeer af, in andere straten neemt het iets toe. De maximale toename bedraagt ongeveer 800 motorvoertuigen per dag. In geen enkele straat ontstaat teveel autoverkeer. Voor een deel van de inwoners uit de wijk wordt de reistijd en reisafstand tot de woning minder. Hierdoor neemt de hoeveelheid verkeer in de wijk in totaliteit af. Het openen van de bussluis leidt in de De Wendelstraat niet tot sluipverkeer dat de Hofstraat/Einsteinstraat wilt vermijden.
Conclusies en aanbevelingen Grenspaal12
Grenspaal12 vindt het opheffen van de bussluis een nuttige maatregel. De algehele bereikbaarheid van de wijk neemt toe. Het aantal voertuigkilometers in de wijk neemt af. Verkeerskundig gezien veroorzaakt het opheffen van de bussluis geen nadelige effecten. Aandachtspunt is wel de verkeersveiligheid van sommige straten rondom de bussluis. Deze zijn op dit moment niet optimaal ingericht.
Voornemen om de bussluis permanent op te heffen
Wij begrijpen de mensen die de bussluis graag willen behouden. Wij begrijpen ook de mensen die voor het opheffen van de bussluis zijn. In het algemeen biedt het opheffen van de bussluis diverse voordelen zonder dat het nadelige effecten veroorzaakt. Wij zijn van mening dat de algemene belangen in deze voorrang moeten krijgen. Om die reden hebben wij besloten de bussluis op te heffen. Om dat mogelijk te maken moeten we echter eerst een formele procedure voeren.
Naast die formele procedure verbinden wij aan het opheffen van de bussluis een hele belangrijke voorwaarde. Namelijk dat we de omliggende wegen van de bussluis verkeersveilig maken, beter inrichten alvorens de bussluis op te heffen. Daarmee hopen we een groot deel van de bezwaren en zorgen van enkele omwonenden weg te nemen.
Veiligheid voorop
De wegen die veiliger worden ingericht, zijn:
- De De Wendelstraat tussen de Honigmannstraat en de Heistraat, en
- De Heistraat/Kerkraderweg tussen de Hofstraat en de Wenckebachstraat.
Het spreekt voor zich dat we de direct aanwonenden daarbij nauw gaan betrekken. We hebben een aparte projectpagina met informatie over het project van de herinrichting van deze wegen.
Verkeersbesluit
Voor het opheffen van de bussluis nemen wij een verkeersbesluit. Iedereen krijgt bij het voeren van deze juridische procedure (nog) de mogelijkheid hun zienswijze (mening) hierover aan ons kenbaar te maken. Daarna hebben belanghebbenden nog de mogelijkheid om tegen het definitief verkeersbesluit beroep in te dienen bij de Rechtbank. Mocht dit gebeuren, bepaalt de Rechtbank vervolgens of wij ons besluit om de bussluis op te heffen daadwerkelijk mogen uitvoeren. Wij verwachten komend voorjaar het verkeersbesluit te kunnen publiceren. Eerst willen wij echter samen met u kijken hoe we De Wendelstraat zo veilig mogelijk kunnen herinrichten. Deze herinrichting voeren wij ook uit mocht het weghalen van de bussluis onverhoopt niet doorgaan.