Oekraïne

De situatie in Oekraïne laat niemand onberoerd. Op deze pagina hebben wij de belangrijkste informatie voor u verzameld. Deze pagina wordt regelmatig aangevuld met nieuwe informatie en/of nieuwe vragen en antwoorden.

Oekraïense Opvang in Gemeente Landgraaf

De gemeente Landgraaf zet zich in om Oekraïense vluchtelingen een veilige plek te bieden. Om u als omwonende goed te informeren, hebben we deze vragen en antwoorden opgesteld. Hierin leest u alles over de plannen voor de opvanglocatie op het terrein van de voormalige Licom, de tijdelijke aard ervan en de maatregelen die worden genomen om overlast te beperken.

De informatie over de opvang op onze website en deze vragen en antwoordenpagina worden regelmatig aangevuld/ bijgewerkt.

Waarom wordt er een centrale opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen gerealiseerd in Landgraaf?

Door de aanhoudende oorlog in Oekraïne is er nog steeds een grote behoefte aan opvangplekken. Als gemeente dragen wij bij aan de landelijke taak om mensen in nood een veilige plek te bieden. Op dit moment vangen wij al 200 Oekraïense vluchtelingen op in tijdelijke opvanglocaties, verspreid over de gemeente. Veel van deze tijdelijke locaties zijn over een tijdje niet meer beschikbaar. In onze gemeente is er echter een tekort aan geschikte opvanglocaties. Wij kiezen nu dus voor een centrale locatie die een tijdelijk veilig onderkomen aan de Oekraïense vluchtelingen biedt. Een centrale locatie biedt ons de mogelijkheid om de opvang beter te organiseren. Het terrein van de voormalige Licom is gekozen als geschikte locatie.

Hoeveel vluchtelingen worden er opgevangen?

De opvanglocatie biedt plaats aan maximaal 300 vluchtelingen. Zij worden gehuisvest in tijdelijke woonunits die voldoen aan de basisbehoeften.

Hoelang blijft de opvanglocatie in gebruik?

De opvang is tijdelijk en zal voor maximaal twee jaar in gebruik zijn, met een mogelijke verlenging van een jaar.

Welke maatregelen worden genomen om overlast te beperken?

De Veiligheidsregio zorgt in opdracht van gemeente voor:

  • 24/7 beveiliging en toezicht;
  • Regelmatig onderhoud en schoonmaak van het terrein;
  • Waar nodig voor verdere verkeersmaatregelen om hinder te minimaliseren.

Hoe worden omwonenden betrokken bij het proces?

Omwonenden worden actief betrokken via:

  • Een directe communicatielijn voor vragen of meldingen. Dit kan via opvanglandgraaf@imaprojects.nl of +31 6 143 351 41.
  • Transparante informatievoorziening gedurende het hele proces.

Welke faciliteiten worden beschikbaar gesteld voor de vluchtelingen?

De woonunits zijn voorzien van een keuken, badkamer en slaapruimte. Daarnaast wordt gezorgd voor:

  • Onderwijs in samenwerking met l(boven-)lokale scholen.
  • Toegang tot zorg via huisartsen en andere zorgverleners.
  • Groene inrichting en parkeergelegenheid op het terrein.

Wat gebeurt er met het terrein na afloop van de opvangperiode?

Na de opvangperiode wordt het terrein volledig ontruimd en teruggebracht in de oorspronkelijke staat.

Hoe wordt de verkeerssituatie rondom de opvanglocatie aangepakt?

De gemeente neemt maatregelen om verkeershinder te beperken. Er wordt gewerkt aan een verkeerscirculatieplan, betere verlichting, en eventuele snelheidsverlagingen in de buurt van de locatie.

Wat als er zorgen of klachten zijn tijdens de opvangperiode?

Er is een communicatielijn geopend via telefoon en e-mail. Dit kan via opvanglandgraaf@imaprojects.nl of +31 6 143 351 41.

Kunnen omwonenden de locatie vooraf bekijken?

Ja, voordat de locatie in gebruik wordt genomen, organiseert de gemeente een inloopmoment. Omwonenden die eerder een brief hebben ontvangen, krijgen hiervoor een uitnodiging. Andere geïnteresseerden worden uitgenodigd via een bericht in de media. U wordt in de gelegenheid gesteld om de faciliteiten te bekijken en vragen te stellen aan het projectteam.

Hoe blijft de gemeente communiceren over het project?

De gemeente geeft tijdens de gehele duur van de opvang regelmatig updates. Bewoners worden actief geïnformeerd over de voortgang en eventuele ontwikkelingen.

Komt er een asielzoekerscentrum (AZC) op de locatie aan het voormalige Licomterrein?

Nee, er komt geen asielzoekerscentrum op dit terrein. Hier wordt een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen ingericht.

Wat is het verschil tussen een asielzoekerscentrum (AZC) en een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen?

Een AZC is een plek waar asielzoekers uit verschillende landen verblijven terwijl hun asielaanvraag wordt beoordeeld.
Een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen is bedoeld voor mensen die vanwege de oorlog in hun land hun huis zijn ontvlucht. Zij krijgen tijdelijk bescherming en hoeven geen asielprocedure te doorlopen.

Persvragen?

Voor vragen rondom de opvanglocatie of voor het aanvragen van een interview, kunt u contact opnemen met Nathalie Halle-Heerings, hoofd crisiscommunicatie vluchtelingen namens de VRZL, via nathalie@cataegis.nl of telefonisch 06-15662484.

Overige veelgestelde vragen

In onderstaand overzicht vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen.

Hoe worden vluchtelingen en opvanggezinnen begeleid?

Welsun begeleidt zowel de vluchtelingen als de opvanggezinnen. Ook coördineert zij de inzet van vrijwilligers. Heb je een vraag voor Welsun? Mail dan naar UKR@welsun.nl.

Heb je een vraag voor Welsun? Mail dan naar UKR@welsun.nl.

Ik wil mensen uit Oekraïne opvangen. Hoe kan ik dat regelen?

Vluchtelingen in huis opnemen?

Laat aan de gemeente weten dat u Oekraïense vluchtelingen in huis neemt, zodat we dit goed in beeld hebben. Het is ook noodzakelijk dat zij zich op een Landgraafs adres inschrijven. Kijk voor meer informatie ook op de webpagina van Vluchtelingenwerk Nederland: Ik bied huisvesting aan Oekraïense vluchtelingen.

Verandert er iets aan uw opvang van vluchtelingen? Geef het door!

Heeft u vluchtelingen in huis en verandert er iets in de samenstelling, de verblijfplek of is er sprake van tijdelijk vertrek, meld dit dan bij ISD-BOL via oekraine@ISDBOL.nl.

ISD-BOL heeft hiervoor ook een speciaal spreekuur in het Burgerhoes, en wel op woensdagen van 8.30 - 12.30 uur. U kunt zich dan melden bij de receptie.

Kunnen Oekraïense vluchtelingen zich bij de gemeente inschrijven?

De opvang van vluchtelingen uit Oekraïne is geregeld in de Richtlijn Tijdelijke Bescherming Oekraïne (RTB). Om onder de RTB te vallen dient een Oekraïense vluchteling aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Deze voorwaarden zijn hier te vinden: Richtlijn Tijdelijke Bescherming Oekraïne | IND

Personen die onder de RTB vallen kunnen zich, mits er een opvangplek beschikbaar is, inschrijven bij de gemeente op aangifte van verblijf en adres bij de gemeente waar zij (tijdelijk) verblijven.

Hoe zit het met een zorgverzekering voor de gevluchte Oekraïners?

Ontheemden uit Oekraïne met een Burgerservicenummer vallen vanaf 1 juli 2022 onder de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO). Ontheemden uit Oekraïne krijgen altijd medisch noodzakelijke zorg uit het basispakket. Meer informatie hierover is te vinden op Informatie voor Verzekerden - Verzekerden - RMOekraïne

Heeft een vluchteling uit Oekraïne recht op financiële ondersteuning door de Nederlandse overheid?

Ja, vluchtelingen uit Oekraïne hebben gedurende hun tijdelijk verblijf in Nederland recht op leefgeld.

De regels voor opvang en leefgeld van vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland gaan veranderen. De regels staan beschreven in de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO). Op Factsheets Leefgeld vluchtelingen Oekraïne (Nederlands, Engels en Oekraïns) | Publicatie | Rijksoverheid.nl leest u in verschillende talen wat de afspraken zijn rondom het leefgeld en de eventuele eigen bijdrage.