Vreemdelingenpaspoort
Wat is het?
Als u een geldige verblijfsvergunning hebt, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen bij de gemeente. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u naar alle landen reizen, behalve naar uw land van herkomst.
Vreemdeling of vluchteling
Als u een vluchtelingenstatus hebt, vraagt u geen vreemdelingenpaspoort aan. Dan vraagt u een vluchtelingenpaspoort aan bij de gemeente.
Wat kost het?
Een vreemdelingenpaspoort kost € 63,40.
Wat moet ik doen?
Afspraak maken
Het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort gaat uitsluitend op afspraak bij de afdeling Klant Contact Centrum. Wij adviseren u om eerst de volledige, hier vermelde informatie te lezen voordat u een afspraak maakt.
- U vraagt een vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u ook een vreemdelingenpaspoort aan voor uw kind, neem uw kind en toestemming van de andere ouder mee wanneer het kind jonger dan 18 is.
- U laat uw vingerafdrukken maken op een speciaal apparaat van de gemeente.
- U moet uw paspoort persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, daarna vervalt uw paspoort.
Vreemdelingenpaspoort kwijt of gestolen
Bent u uw vreemdelingenpaspoort kwijtgeraakt of is het gestolen? Doe aangifte bij uw gemeente, dan kunt u ook gelijk een nieuw vreemdelingenpaspoort aanvragen. U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. U moet wel een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude vreemdelingenpaspoort tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw vreemdelingenpaspoort. Wilt u niet direct een nieuw paspoort aanvragen dan kunt u de vermissing digitaal doorgeven. Kijk hiervoor bij 'Meteen regelen'.
Let op! Heeft u uw paspoort als vermist geregistreerd en vindt u deze later terug? U kunt uw paspoort dan niet meer gebruiken, omdat deze internationaal geregistreerd staat als vermist. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. Lever dit document daarom in bij de afdeling Klant Contact Centrum.
Hoe werkt het?
U kunt een vreemdelingenpaspoort aanvragen als u voldoet aan de volgende eisen:
- U kunt geen paspoort krijgen van uw eigen land.
- U staat ingeschreven bij de gemeente.
- U bent niet geregistreerd als vluchteling.
Kinderen eigen paspoort
Kinderen kunnen een eigen vreemdelingenpaspoort hebben.
Wat moet ik meenemen/opsturen?
Neem altijd het volgende mee:
- Uw geldige verblijfsvergunning.
- Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Bewijzen dat uw eigen land u geen paspoort geeft (bijvoorbeeld een brief van uw ambassade)
- Uw oude vreemdelingenpaspoort (als u die hebt).
- Pinpas of contant geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
Als u een vreemdelingenpaspoort aanvraagt voor uw kind jonger dan 18 jaar, neem dan ook het volgende mee:
- Schriftelijke toestemming van beide ouders of een voogd. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente.
- Geldige identiteitsbewijzen van beide ouders of een voogd.
Hoelang duurt het?
Het duurt 2 tot 4 maanden voordat uw vreemdelingenpaspoort klaar is. De procedure duurt zo lang, omdat de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken meebeslissen over uw aanvraag.
Extra informatie
Als u geen vingerafdruk kunt afgeven
Als de baliemedewerker van 1 of meer van uw vingers geen vingerafdrukken kan nemen, bijvoorbeeld omdat ze in het verband zitten, dan neemt hij vingerafdrukken van vingers waarvan dat wel mogelijk is.
Als u tijdelijk helemaal geen vingerafdrukken af kunt geven, dan krijgt u een vreemdelingenpaspoort dat maximaal 12 maanden geldig is.
Als het lichamelijk onmogelijk is vingerafdrukken af te kunnen geven, hoeft u dit niet te doen. Bijvoorbeeld als u vingers mist of als uw vingers blijvend beschadigd zijn.