Spoorstraat, Achterstraat, Kortestraat en Noord-Ooststraat

In de Spoorstraat, Achterstraat, Kortestraat en Noord-Ooststraat vindt binnenkort groot onderhoud plaats. We vernieuwen de rijbaan, parkeerstroken, stoepen en groenstroken.

Op basis van wensen en ideeën van bewoners hebben wij een schetsontwerp voor de herinrichting van de Spoorstraat, Achterstraat, Kortestraat en Noord-Ooststraat gemaakt. Hierop zijn nog enkele kleine aanpassingen gedaan. Het definitief ontwerp kunt u hier bekijken. 

Onderstaand leest u een uitgebreide toelichting op het ontwerp.

Heeft u moeite met het lezen van de tekening of heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op.

Toelichting schetsontwerp

Algemeen

De Spoorstraat, Achterstraat, Kortestraat en Noord-Ooststraat liggen alle vier in een 30km-zone. Het is belangrijk dat de weg ook goed op deze 30km-zone is ingericht. Een van de dingen die daarbij een rol speelt, is de breedte van de rijbaan. Een te brede rijbaan nodigt uit tot harder rijden. En dat willen we juist niet.

Een te brede rijbaan betekent ook dat er onnodig veel verharding aanwezig is. En ook dat willen we niet. Om de gevolgen van de klimaatveranderingen te beperken, willen wij het liefst zoveel mogelijk groen (gras, bloemen, struiken, bomen). Groen houdt het regenwater langer vast zodat er minder snel wateroverlast ontstaat. Het zorgt ervoor dat regenwater kan intrekken in de bodem en de grond minder snel uitdroogt. Doordat er minder water in het riool terechtkomt, hoeft er ook minder rioolwater gezuiverd te worden. En het groen zorgt ervoor dat de straten minder warm worden tijdens de steeds heter wordende zomers. Daarom proberen we onnodige verharding te voorkomen en zoveel mogelijk groen toe te passen. Er worden geen bomen gekapt.

Er is gekozen voor een speciale verharding in de voormalige koloniebuurt. De stoepen en parkeervakken worden uitgevoerd in roodbruine gebakken stenen. De rijbaan blijft gewoon asfalt. De huidige lichtmasten blijven. Door enkele bewoners is gevraagd of dezelfde roodbruine stenen geleverd kunnen worden aan bewoners. Die willen dan de hofjes op eigen perceel daarmee bestraten. Dit is een vraag die later aan de aannemer gesteld kan worden.

Spoorstraat

De rijbaan wordt versmald tot 5,50 meter. De stoep aan de kant van de woningen is nu vrij smal. Die kunnen we hierdoor verbreden. Aan de kant van het spoor halen we de uitstapstrook en de stoep weg. De groenstrook wordt daardoor iets breder. Wel komen aan die kant enkele opstelplaatsen voor de vuilcontainers.

Er komen drie wegversmallingen van 8 tot 10 meter lengte waarbij de rijbaan wordt versmald naar 3,50 meter. Dit in combinatie met een drempel. Deze brengen we aan op dezelfde plekken als waar de drempels nu liggen. Tegemoetkomend autoverkeer kan deze versmalling niet tegelijk passeren. In de wegversmallingen wordt een boom geplaatst en ingevuld met groen. Inritten worden verbreed of samengevoegd zodat de opritten beter bereikbaar zijn.

Het plateau bij Spoorstraat 23 komt niet terug. In plaats daarvan maken we ook hier twee drempels. Dit zorgt voor lagere snelheid bij dit kruispunt. Op de kruispunten zelf maken we aan de spoorzijde een extra groenvak. De rijbaan wordt hierdoor smaller en dit onderbreekt de lange rechte weg omlaag. Dit zorgt ervoor dat de snelheid, ook op de kruispunten, omlaag gaat. We verbreden de weg iets aan overzijde Spoorstraat 23-26. Dan is de weg breed genoeg voor rijdend verkeer en parkeren op de rijbaan.

Achterstraat 1-11

Het éénrichtingsverkeer blijft zoals het nu is. Het is een smalle straat waar vrachtverkeer wel eens moeite heeft om door te komen. De stoep aan de even zijde hebben we daarom uitgevoerd met schuine band. Wanneer het nodig is kun je dan ook even over de stoep rijden. Het plantvak bij de bomen op kruising met Spoorstraat hebben we groter gemaakt. De bocht zelf hebben we iets ruimer gemaakt zodat vrachtverkeer minder moeite heeft om uit te rijden. De lichtmasten zijn naar de achterkant van de stoep verplaatst om groot verkeer meer ruimte te geven.

Achterstraat 13-27

Om de snelheid te remmen komt er een drempel ter hoogte van huisnummer 17. Enkele inritten worden verbreed zodat de opritten beter bereikbaar worden. Het éénrichtingsverkeer blijft zoals het nu is. In reacties werd aangegeven dat het soms erg krap is, zeker als er vrachtverkeer komt. Aan de even zijde maken we bij de stoep een schuine stoepband. Wanneer het nodig is kun je dan ook even over de stoep rijden.

Achterstraat 29-45

We maken de plantvakken op sommige plekken iets groter. Hierdoor hebben de bomen wat meer ruimte onder de grond. Er gaat hierdoor geen parkeerruimte verloren. Bij huisnummer 10 trekken we de langsparkeerstrook nog iets door ten koste van het groenvak. Inritten worden verbreed of samengevoegd zodat de opritten beter bereikbaar zijn. Bij Achterstraat 28 halen we de verharding tussen de groenvoorzieningen grotendeels weg. Hiervoor in de plaats komen er twee langsparkeerplekken en meer groen. De drempels komen op dezelfde plek terug. Het éénrichtingsverkeer blijft zoals het nu is.

Kortestraat

Op basis van bewonersreacties hebben we in het schetsontwerp éénrichtingsverkeer opgenomen. De rijrichting is richting Achterstraat. De boom bij huisnummer 8 staat heel dicht op de rijbaan. Hier hebben we het groenvak iets verruimd. Ook de inritten worden verbreed zodat de opritten beter bereikbaar worden.

Om het rijdend verkeer meer ruimte te geven hebben we de stoep aan de oneven zijde uitgevoerd met schuine band. Wanneer het nodig is kun je dan ook even over de stoep rijden. Een wens van bewoners is het markeren van parkeervakken. Dit doen we echter niet. We vinden dit niet passen in het straatbeeld. Mocht achteraf blijken dat het toch wenselijk is dan kunnen we dit alsnog bekijken.

Noord-Ooststraat

Op basis van bewonersreacties hebben we in het schetsontwerp éénrichtingsverkeer opgenomen. De rijrichting is richting Plein. Ter hoogte van huisnummer 11 komt er weer een drempel terug. Inritten worden verbreed of samengevoegd zodat de opritten beter bereikbaar zijn. Er wordt nog bekeken of er enkele bomen extra geplaatst worden.