Maastrichterlaan, Hovenstraat en Willem Schweitzerplantsoen

In de Maastrichterlaan en Hovenstraat treffen we een aantal verkeersmaatregelen. Het Willem Schweitzerplantsoen richten we opnieuw in. Begin 2024 hebben wij aan omwonenden gevraagd met ons mee te denken over het ontwerp. Met alle wensen en opmerkingen die wij hebben gehad, hebben wij een eerste ontwerpschets gemaakt. 

Eerste schetsontwerp 

Dit schetsontwerp vindt u terug op twee tekeningen: 

Om het lezen van de tekeningen iets makkelijker te maken hebben wij een uitgebreide toelichting geschreven (zie onderstaand). Naast een algemeen deel bevat dit voor elk van de 3 projectgebieden (Maastrichterlaan, Hovenstraat, Willem Schweitzerplantsoen) een aparte toelichting. Wij hopen dat u zich met deze toelichting een goed beeld kunt vormen van het schetsontwerp.  Het spreekt voor zich dat mocht u na het lezen van de toelichting nog vragen hebben dat u dan contact met ons op kunt nemen. 

Toelichting schetsontwerp algemeen

Zoals we in onze eerste bewonersbrief hebben aangegeven, wordt alleen de omgeving van het Willem Schweitzerplantsoen helemaal opnieuw ingericht. Voor de Maastrichterlaan en Hovenstraat is dat helaas niet mogelijk. Daar worden alleen lokale maatregelen getroffen met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. In sommige bewonersreacties werden voorstellen gedaan om ook de Maastrichterlaan of Hovenstraat helemaal opnieuw in te richten. Dat is dus helaas niet mogelijk. 

Kruispuntplateaus

Op de Hovenstraat en Maastrichterlaan gaan we op in totaal 6 kruispunten waar verkeer van rechts voorrang heeft zogenaamde kruispuntplateaus aanleggen. Dit betekent dat op het kruispunt de rijbaan iets wordt opgehoogd. De rijbaan ligt dan op dezelfde hoogte als de stoep. De rijbaan wordt uitgevoerd in rode betonstraatstenen. Hiermee vallen de gelijkwaardige kruispunten beter op. Voor het aanleggen van deze 6 kruispuntplateaus hebben we van de Rijksoverheid subsidie ontvangen. Op de Maastrichterlaan gaat het om 4 kruispunten: Sloterstraat (M2), Salesianenstraat (M2), Pastoor Erensstraat (M6) en de Pastoor Jos Petersstraat (M10).  Op de Hovenstraat zijn het er 2: Rector Fisherstraat (H3) en Groenendaal (H4). 

Drempels

Om de snelheid te remmen is een drempel de meest effectieve maatregel. Helaas hebben drempels een negatief imago. Er is vaak veel weerstand tegen het aanleggen van nieuwe drempels vooral door mensen die vlakbij de drempels wonen. Daarom passen we in Landgaaf alleen nog drempels toe als de direct omwonenden (wonend op een afstand van maximaal 25meter van de drempel) dat graag wensen. Wij hebben nu dus (nog) geen drempels in ons voorstel opgenomen. Mocht deze behoefte er wel zijn en er is draagvlak onder de direct omwonenden, dan kunt u ons dat laten weten. Dan kijken wij of we dat in het plan kunnen meenemen. Dit geldt echter alleen voor de Hovenstraat. Op de Maastrichterlaan zijn drempels niet gewenst vanwege de aanwezig buslijn. 

Wegversmallingen

In ons voorstel hebben we op diverse plekken wegversmallingen toegepast. De rijbaan wordt dan over een bepaalde lengte versmald. Deze is dan te smal voor twee auto’s om tegelijk doorheen te rijden. Een auto en een fiets kunnen er wel tegelijk doorheen. De auto die aan de zijde van de rijbaan rijdt waar de versmalling ligt, moet een eventuele tegenligger voor laten gaan. Daarnaast zorgt de versmalling ook voor een onderbreking van het rechte straatbeeld. Daarom richten we de versmallingen ook het liefst in met groen en als het kan met bomen. Dit alles zorgt ervoor dat de versmalling een remmend effect heeft. Soms wordt de versmalling ook gebruikt als oversteekplaats voor voetgangers. Voetgangers hoeven dan niet zo’n brede rijbaan over te steken. De precieze afmetingen en invulling van de versmallingen kan per locatie verschillen.

Toelichting schetsontwerp Maastrichterlaan (tussen de Hovenstraat en de Kerkstraat)

Op de Maastrichterlaan zijn 10 maatregelen gepland (op tekening aangeduid met M1 t/m M10):

Maastrichterlaan 17-53 / 24-60 (M1)

De bestaande weginrichting is niet optimaal. De parkeervakken zijn te smal en er wordt veel half op de stoep geparkeerd. Ook levert het passeren van tegenliggers (vooral vrachtauto’s en bussen) soms problemen op omdat de rijbaan te smal is. Eigenlijk moet de hele weginrichting worden aangepast. Dat is nu helaas nog niet mogelijk maar we gaan dat wel inplannen voor uiterlijk het jaar 2027. Zodra dat gaat spelen wordt u daar weer over geïnformeerd en bij betrokken. 

Tot die tijd gaan we aan de zijde met de even huisnummers met markering parkeerplaatsen aanduiden die voor een deel op de stoep liggen. Parkeren op het trottoir is niet toegestaan maar doordat we dit nu met vakken gaan aanduiden is dat wel toegestaan. Bij huisnummer 31 komt nog een wegversmalling door het aanbrengen van een betonnen element die 2 meter lang en 0,70 meter breed is. Op deze versmalling komt een reflecterende paal. Tegemoetkomend verkeer moet hier op elkaar wachten. Fietsers kunnen tussen de stoep en de versmalling fietsen. 

Vanaf kruispunt Sloterstraat tot en met de Dom. Werdenstraat (Maastrichterlaan 75-159)

Aan de zijde van de oneven huisnummers wordt over de gehele lengte de breedte van de rijbaan met ongeveer 1 meter versmald tot 5,80 meter. Dat is een gebruikelijke breedte voor een 30km-straat met tweerichtingsverkeer waar ook busverkeer aanwezig is. De naastgelegen stoep wordt hierdoor overal ongeveer 1m breder. In de huidige situatie is de stoep op veel plaatsen te smal.

Vanaf kruispunt Sloterstraat tot en met de Salesianenstraat (M2)

  • Op beide kruispunten wordt een kruispuntplateau aangelegd. Door de bochten op het kruispunt iets te verkleinen en de rijbaan te versmallen wordt het kruispunt minder groot. Hierdoor ontstaat er extra ruimte voor de stoep en het groen. Door de korte afstand tussen beide kruispunten wordt niet alleen het kruispunt maar ook de tussenliggend rijbaan verhoogd. De rijbaan wordt uitgevoerd in rode betonstraatstenen.
  • De parkeerplaatsen tegenover huisnummers 75-77 worden verplaatst naar de Salesianenstraat. Hierdoor ontstaat er vanaf de Maastrichterlaan een mooi uitzicht op het Willem Schweitzerplantsoen dat ook nieuw wordt ingericht. 
  • Bij Gemeenschapshuis D’r Sjtee Uul  wordt de bestaande oversteekplaats met zebra gecombineerd met een wegversmalling. Tegemoetkomend verkeer moet hier op elkaar wachten. Voetgangers hoeven hierdoor een minder brede rijbaan over te steken. Ook valt de oversteekplaats beter op.
  • Langs de gevel van Maastrichterlaan 76 en Sloterstraat 92 wordt een deel van het trottoir weggehaald en ingevuld met groen.

Kruispunten Rector Fisherstraat (M3), Burgemeester Dortantsstraat (M7), Burgemeester Dr. Geuljansstraat (M8) en Dominicus Werdenstraat (M9)

Deze kruispunten zijn momenteel nog ingericht als inrit. Hierdoor heeft het verkeer op de Maastrichterlaan voorrang op verkeer dat uit de inrit komt. Wij gaan deze inritten weghalen en de kruispunten gelijkwaardig maken. Verkeer op de Maastrichterlaan moet verkeer van rechts dat uit deze zijwegen komt voor laten gaan. Dit zorgt voor lagere rijsnelheden. De gehele kruispunten worden uitgevoerd in asfalt. Op de rijbaan wordt met witte markering blokken aangebracht zodat de kruispunten beter opvallen.

Bij de Burgemeester Dortantsstraat en Burgemeester Dr. Geuljansstraat worden drie bomen in de hoeken van het kruispunt gekapt. Door de aanpassing van het kruispunt kwamen deze te dicht op de rijbaan te liggen. Er worden op alledrie de locaties nieuwe bomen teruggeplaatst. Ook wordt het groen rondom de bomen iets vergroot.

Maastrichterlaan 80 (M4) en Maastrichterlaan 104-106 (M5)

Op beide locaties wordt een wegversmalling gerealiseerd die ingevuld wordt met groen en trottoir zodat voetgangers hier ook kunnen oversteken. Tegemoetkomend verkeer moet hier op elkaar wachten. 

Kruispunt Pastoor Erensstraat (M6) en Pastoor Jos Petersstraat (M10)

Hier wordt een kruispuntplateau aangelegd.  

Toelichting schetsontwerp Hovenstraat (tussen de Maastrichterlaan en de Burgemeester Beckersstraat)

Op de Hovenstraat zijn 7 maatregelen gepland (op tekening aangeduid met H1 t/m H7): 

Tussen kruispunt Maastrichterlaan en kruispunt Sloterstraat 

Hier zijn geen maatregelen gepland. We hebben overwogen hier een wegversmalling toe te passen. Maar dit bleek door de aanwezige parkeervakken en de smalle rijbaan niet goed in te passen. 

Kruispunt Sloterstraat (H1)

Het kruispunt is al ingericht als kruispuntplateau. Dat blijft zo. In de twee hoeken bij Hovenstraat 42a en Sloterstraat 19 wordt een deel van het trottoir weggehaald en ingevuld met groen. 
Bij Hovenstraat 41/43 wordt de bestaande oversteekplaats met zebra gecombineerd met een wegversmalling. Tegemoetkomend verkeer moet hier op elkaar wachten. Voetgangers hoeven hierdoor een minder brede rijbaan over te steken. Ook valt de oversteekplaats beter op.

Hovenstraat 51-91

Aan de zijde van de oneven huisnummers wordt de breedte van de rijbaan met ongeveer 1 meter versmald tot 5,50 meter. Dat is een gebruikelijke breedte voor een 30km-straat met tweerichtingsverkeer. De naastgelegen stoep of groenstrook wordt hierdoor ongeveer 1m breder.  

Hovenstraat 57-63 (H2)

Op de bestaande rijbaan worden 3 parkeerplaatsen aangebracht. Deze worden met witte markering aangegeven. Bij huisnummer 63 komt een kleine versmalling als inleiding en bescherming van de 3 parkeervakken. 

Kruispunt Rector Fisherstraat (H3) en kruispunt Groenendaal (H4)

Op beide kruispunten wordt een kruispuntplateau aangelegd. In de Groenendaal wordt de breedte van de rijbaan iets versmald zodat het kruispunt iets minder groot wordt.

Hovenstraat 93-99 (H5)

Op de bestaande rijbaan worden 3 parkeerplaatsen aangebracht. Deze worden met witte markering aangegeven. Aan de kant van huisnummer 99 komt een kleine versmalling als inleiding en bescherming van de 3 parkeervakken. 

Hovenstraat 106-108 (H6) en 114-116 (H7)

Op beide locaties wordt een wegversmalling gerealiseerd die ingevuld wordt met groen. Tegemoetkomend verkeer moet hier op elkaar wachten.

Toelichting schetsontwerp Willem Schweitzerplantsoen (WSP)

Het Willem Schweitzerplantsoen is het 'grasveld met bomen voor de voormalige kerk aan de Maastrichterlaan/Salesianenstraat. 

Wij gaan eerst kort in op het materiaalgebruik en de bedrijfsbusjes. Daarna geven we aan hoe de wegen rondom het WSP eruit gaan zien. Tot slot geven we uitleg over de inrichting van het WSP zelf. De inrichting van de Maastrichterlaan staat al beschreven bij de toelichting over de Maastrichterlaan.

Materiaalgebruik straten rondom het WSP

Zowel de Sloterstraat, Lindestraat als Salesianenstraat worden uitgevoerd in dezelfde materialen als die toegepast zijn in de Lindestraat, Rechtstraat en Esdoornstraat. Dat betekent dat de rijbaan wordt uitgevoerd in rode gebakken klinkers en de stoepen in gele gebakken klinkers. De rijbaan op de kruispunten wordt uitgevoerd in rode betonstraatstenen. De Maastrichterlaan wordt ter plaatse van het WSP ook uitgevoerd in rode betonstraatstenen. De stoep is afgestemd op de rest van de Maastrichterlaan (betonnen trottoirtegels).

Bedrijfsbussen

Er zijn enkele reacties ontvangen over de bedrijfsbusjes die rondom het WSP staan geparkeerd. Deze verminderen de kwaliteit van het straatbeeld. Zolang de busjes onder de categorie van personenauto’s vallen, mogen deze hier gewoon worden geparkeerd. Zijn de busjes hoger dan 2,40 meter of langer dan 6 meter dan vallen ze in de categorie grote voertuigen. Parkeren binnen de bebouwde kom is hier dan niet toegestaan. Dat mag dan alleen op specifiek daarvoor aangewezen plekken.

Sloterstraat (tussen de Maastrichterlaan en Lindestraat)

Het haaks parkeren tussen de bomen wordt weggehaald en vervangen door een parkeerstrook naast de rijbaan (langsparkeren). Hiermee kan de groeiplaats van de bomen worden geoptimaliseerd en vermindert de kans op wortelopdruk in de parkeerplaatsen en de rijbaan. Er komt dus een nieuwe wegprofiel dat bestaat uit een rijbaan van 3,50 meter met aan beide kanten een langsparkeerstrook van 2 meter. De breedte van de stoep blijft minimaal gelijk aan de huidige situatie.

Lindestraat (tussen de Sloterstraat en Salesianenstraat)

De rijbaan wordt versmald naar 4,90 meter. Aan de kant van wooncomplex Bei de Ling komt een stoep van 1,50 meter met daarachter haakse parkeervakken. De parkeervakken sluiten dus niet aan tegen de rijbaan maar liggen achter de stoep.

Salesianenstraat (tussen de Lindestraat en Maastrichterlaan)

De rijbaan wordt versmald naar 5,50 meter. Aan beide kanten van de rijbaan komen haakse parkeervakken. Het aantal parkeerplaatsen wordt met ongeveer 9 uitgebreid. Aan de kant van het kerkgebouw komt een stoep van 1,50 meter met daarachter de haakse parkeervakken. De parkeervakken sluiten dus niet aan tegen de rijbaan maar liggen achter de stoep. In het verlengde van de ingang naar het kerkgebouw wordt de rijbaan over een lengte van ongeveer 7 meter verhoogd. Vanaf hier loop er ook een pad het Willem Schweitzerplantsoen in.

Het Willem Schweitzerplantsoen (WSP) zelf

De langsparkeerstrook langs de Maastrichterlaan aan de kant van het WSP wordt weggehaald. Dit wordt gecompenseerd in de Salesianenstraat. Daarmee is het WSP vanaf de Maastrichterlaan niet langer verstopt en is het beter zichtbaar vanaf de Maastrichterlaan. 
Er komen nieuwe  wandelpaden in een ei-vorm zodat men er een rondje kan lopen. Op 5 plekken sluiten de paden aan op de omliggende straten. Langs de paden komen mooie bloeiende vaste planten. In het algemeen hebben deze een positief effect op het voorkomen van hondenpoep. Op diverse plekken komen zitbanken en er komt nieuwe verlichting. Alle bomen blijven gehandhaafd. Alleen de boom die in het verlengde staat van de ingang van het kerkgebouw wordt verwijderd. Langs de Maastrichterlaan komen 3 nieuwe bomen. Het bestaand kruisbeeld wordt op de huidige plek gehandhaafd.

Planning

We werken het schetsontwerp uit tot een definitief plan

Omwonenden kunnen tot 6 januari hun opmerkingen over het schetsontwerp bij ons kenbaar maken. Daarna werken we het schetsontwerp uit tot een definitief plan. Het definitieve plan plaatsen wij op deze projectpagina. Daarna starten pas de voorbereidingen om het werk uit te voeren.

Wat is de planning?

Een exacte datum wanneer het werk uitgevoerd gaat worden weten we nog niet. Dat is onder andere afhankelijk van de planning van de aannemer die het werk gaat uitvoeren. Wij gaan er vanuit dat we in ieder geval in 2025 met de werkzaamheden kunnen starten. Zodra we het tijdstip van uitvoering weten, informeren wij u daarover.