Identiteitskaart
Let op
De komende tijd verwachten we veel aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten.
Verloopt uw paspoort of identiteitskaart binnenkort? Dan krijgt u hierover van ons een brief. Ons advies is om dan zo snel mogelijk een afspraak te maken. Hiermee voorkomt u dat u straks een ongeldig identiteitsbewijs heeft.
Wat is het?
Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen.
Vanaf 4 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.
Reizen met kinderen
Let op: Kinderen tot 12 jaar hebben schriftelijke toestemming van beide ouders nodig of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente (zie 'Meteen regelen'). U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
- Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
- Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.
Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid en op de website van de Koninklijke Marechaussee.
Wat kost het?
Identiteitskaart voor 18 jaar of ouder:
- Geldigheid: 10 jaar
- Kosten: € 75,80
- Verwerkingstijd: ligt na 5 werkdagen voor u klaar
- Een spoedaanvraag kost € 57,05 extra.
Identiteitskaart voor jonger dan 18 jaar:
- Geldigheid: 5 jaar.
- Kosten: € 40,90
- Verwerkingstijd: ligt na 5 werkdagen voor u klaar
- Een spoedaanvraag kost € 57,05 extra.
Wat moet ik doen?
Afspraak maken
Voor het aanvragen van een identiteitskaart moet u een afspraak maken met de afdeling Klant Contact Centrum.Wij adviseren u om eerst de volledige, hier vermelde informatie te lezen voordat u een afspraak maakt.
U kunt uw document tijdens onze reguliere openingstijden zonder afspraak afhalen bij de receptie of een van de balies.
Reisdocument kwijt?
U vraagt een nieuwe identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Bij de aanvraag van de nieuwe identiteitskaart vult u een verklaring van vermissing in waarin u uitlegt hoe u het oude document bent kwijtgeraakt. Wilt u niet direct een nieuwe identiteitskaart aanvragen dan kunt u de vermissing digitaal doorgeven. Kijk hiervoor bij 'Meteen regelen'.
Let op! Heeft u uw paspoort of ID-kaart als vermist geregistreerd en vindt u deze later terug? U kunt uw paspoort of ID-kaart dan niet meer gebruiken, omdat deze internationaal geregistreerd staat als vermist. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort of ID-kaart is strafbaar. Lever dit document daarom in bij de afdeling Klant Contact Centrum.
Vermissing in het buitenland
Bent u uw identiteitskaart in het buitenland kwijt geraakt? Doe meteen aangifte bij de politie of geef uw vermissing direct digitaal door aan de gemeente. Kijk hiervoor bij 'Meteen regelen'. Kijk voor meer informatie over wat u kunt doen bij Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen in het buitenland op de website van de Rijksoverheid.
Hoe werkt het?
Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.
Veilige kopie identiteitskaart
Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.
Wat moet ik meenemen/opsturen?
- Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
- Als uw identiteitskaart in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
- Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
Kinderen tot 12 jaar
- Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
- (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
- Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.
- Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
- Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
- Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
- Kinderen vanaf 12 jaar moeten hun identiteitskaart zelf afhalen of aanwezig zijn bij het afhalen. Tot 12 jaar mag de ouder die de identiteitskaart heeft aangevraagd het document komen afhalen.
Kijk bij 'Meteen regelen' voor het toestemmingsformulier voor afgifte van een reisdocument aan een minderjarige.
Hoe lang duurt het?
U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen afhalen. Binnen 5 werkdagen na de uitreiking ontvangt u thuis een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie op uw identiteitskaart activeren. De huidige identiteitskaart blijft gewoon geldig. U kunt daarmee alleen niet inloggen. Inloggen met een vernieuwde identiteitskaart geeft maximale bescherming van persoonlijke en privacygevoelige gegevens. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.
Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.
Spoedaanvraag
- Bij een spoedaanvraag voor 14.00 uur ligt de identiteitskaart de volgende werkdag voor u klaar.
Aanvullende informatie
U mag tegelijkertijd zowel een paspoort als identiteitskaart hebben. Als de geldigheidstermijn van een paspoort of identiteitskaart (bijna) is verlopen, krijgt u van ons een attendering. Wanneer u in het bezit bent van twee documenten moet u beide documenten overleggen bij een nieuwe aanvraag. U dient een verlopen reisdocument altijd in te leveren of ongeldig te laten verklaren.
- Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
- Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
- Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Alleen nog met paspoort naar het Verenigd Koninkrijk (VK)
Vanaf 1 oktober 2021 komen Nederlanders alleen nog het Verenigd Koninkrijk (VK) binnen met een geldig paspoort. De Nederlandse ID-kaart telt dan niet langer als reisdocument voor het VK. Dit geldt voor:
- Engeland
- Schotland
- Wales en
- Noord-Ierland.
Meer informatie: Kan ik met een ID-kaart naar het VK reizen? Of heb ik een paspoort nodig?