Huwelijk en partnerschapsregistratie
Wat is het?
Wilt u in onze gemeente trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan helpen wij u om er een onvergetelijke dag van te maken. Onze trouwambtenaren stellen zich graag aan u voor.
Hieronder leest u wat u van te voren moet regelen.
Wat moet ik doen?
Uw huwelijk of partnerschap melden
Om een voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap te melden, dienen beide partners de digitale meldingsformulieren in te vullen ('Huwelijk of partnerschap melden - formulier 1' en 'Huwelijk of partnerschap melden - formulier 2'). Hiervoor heeft u DigiD nodig.
Heeft u en/ of uw partner geen DigiD? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij zorgen dan voor een oplossing.
Doe dit op tijd. De periode tussen de melding en het huwelijk/ partnerschap moet minimaal 14 dagen zijn. Een regulier huwelijk of partnerschap neemt in de voorbereiding extra tijd in beslag, met name voor de uitvoerende trouwambtenaar. In een dergelijk geval verzoeken wij u de melding minimaal één maand vóór de gewenste datum in te dienen. Maximaal is die periode 1 jaar. De melding van een voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap is in de plaats gekomen van de vroegere huwelijksaangifte (ondertrouw).
Let op! Woont u allebei in het buitenland en heeft één van u de Nederlandse nationaliteit? Dan moet u de melding van uw voorgenomen huwelijk doen bij de burgerlijke stand in Den Haag.
Wat gebeurt er nadat u melding hebt gedaan?
Nadat wij de melding van beide partners hebben ontvangen en verwerkt, ontvangt u hiervan een schriftelijke bevestiging. Als er bijzonderheden zijn die toelichting nodig hebben nemen we telefonisch contact met u op. Ook hoort u of er aanvullende stukken nodig zijn. Deze kunt u later nasturen met behulp van het online formulier Nasturen van bijlagen.
Dit is afhankelijk van de gekozen ceremonie: gratis, budget of standaard.
Gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap
- U komt in aanmerking voor een gratis huwelijk/ partnerschap indien u beiden dan wel één van beiden in Landgraaf woont.
- U hoeft verder niets te doen. Er vindt geen gesprek plaats met de trouwambtenaar.
- Op de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap meldt u zich uiterlijk vijf minuten voor aanvang bij de receptie. De ambtenaar van de burgerlijke stand haalt u en uw twee getuigen vervolgens op in de hal. Let op! Bij een gratis huwelijk is er alleen plaats voor het (bruids-)paar en twee getuigen!
- Het gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt voltrokken in een spreekkamer. Na een kort welkomstwoord van de ambtenaar, wordt uw huwelijk of geregistreerd partnerschap direct voltrokken.
Budgethuwelijk/budget geregistreerd partnerschap
- U hoeft verder niets te doen. Er vindt geen gesprek plaats met de trouwambtenaar.
- Op de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap meldt u zich uiterlijk vijf minuten voor aanvang bij de receptie. De trouwambtenaar haalt u en uw gezelschap (maximaal 15 personen) vervolgens op in de hal en neemt u mee naar de raadzaal.
- In de raadzaal houdt de trouwambtenaar een toespraak met een persoonlijk tintje. Na deze toespraak wordt uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrokken. Na afloop is er kort tijd voor felicitaties. De ceremonie in de raadzaal duurt maximaal 20 minuten.
Standaard huwelijk of geregistreerd partnerschap
- De trouwambtenaar neemt ongeveer een maand voor de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap contact op voor het maken van een afspraak.
- U kunt kiezen voor een eigen buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) voor uw ceremonie. U kunt dit aanvragen met het formulier Aanvraag benoeming eenmalig buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) (pdf-formulier).
- Tijdens het gesprek met de trouwambtenaar bespreekt u uw persoonlijke wensen voor de ceremonie. Tevens bereidt de trouwambtenaar u voor op de ceremonie, zodat u weet wat u kunt verwachten.
- Een ceremonie duurt ongeveer 30 minuten. Er is ruimte voor uitloop van de ceremonie.