Briefadres

Wat is het?

Als u geen vast woonadres hebt, kunt u vaak geen post ontvangen. U kunt dan een briefadres aanvragen bij de gemeente. Een briefadres is een huisadres waar u uw post laat bezorgen. De hoofdbewoner van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven.

Sommige mensen, zoals schippers of kermisexploitanten, hebben door hun beroep geen (vast) woonadres. Hebt u geen (vast) woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente. Er zijn ook andere situaties waarin u een briefadres kunt aanvragen. Bijvoorbeeld als u in een verpleeghuis of blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft of in een strafinrichting zit. Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie. De burgemeester beoordeelt of dit op u van toepassing is.

Wat moet ik doen?

Wilt u weten of u het mogelijk is op een briefadres ingeschreven te worden? Neem dan contact op met ons op via telefoonnummer 14 045 of via gemeente@landgraaf.nl. We bespreken dan uw woonsituatie en kijken samen met u naar de voorwaarden en de mogelijkheden.

Wat moet ik meenemen/opsturen?

Na de eerste beoordeling van uw situatie, hoort u van ons hoe het verder gaat. Mogelijk maken wij dan een afspraak met u. U neemt dan in ieder geval een geldig identiteitsbewijs mee. Als wij ook andere documenten nodig hebben, leest u in de afspraakbevestiging welke dat zijn.